luni, 12 octombrie 2015

Viitorul farurilor Ford - Spot Light System: ce este și cum funcționează?



Ford Motor Company este o corporație multinațională americană situată pe locul trei în lume la producția de automobile. În 2006, s-a clasat pe locul doi în SUA la producția de automobile cu o cotă de 17.5% în spatele General Motors care a avut 24.6% cotă dar înaintea companiei Toyota 15.4% și a companiei DaimlerChrysler 14.4%.

Ford s-a clasat de asemenea pe locul șapte în topul celor mai mari companii din SUA cu venituri de aproximativ US$ 160.1 miliarde. În 2006, Ford a produs aproximativ 6.6 milioane de automobile și a avut 280.000 de angajați în aproximativ 100 de fabrici și alte facilități din întreaga lume. Compania a vândut 5,3 milioane de mașini în anul 2010, cu 771.000 mai multe decât în anul 2009.

Știați că Ford vrea să pună pe mașinile sale tehnologii similare cu cele de la BMW și Audi, dar să fie în continuare acesibile? Nici noi. Am aflat la Centrul de Cercetare şi Dezvoltare Ford din Aachen.

E greu să conduci pe întuneric. Încă de la invenția automobilului a fost greu, iar acest lucru nu s-a schimbat foarte rapid de-a lungul timpului.Pentru că farurile actuale, chiar și cele adaptive, au limitări.Producătorii premium au venit recent cu soluții: matrice de LED-uri, faruri adaptive cu senzori peste senzori și chiar camere infraroșu pentru vedere de tip night vision, cum aveau doar piloții de avioane de luptă în urmă cu 30-40 de ani.

Ford vrea să schimbe situația la acest capitol prin implementarea unui sistem prezentat până acum doar de producătorii premium din Germania și de omologii lor japonezi, britanici și americani. Vorbim despre farurile inteligente, care vor putea să îți sublinieze pericolele de pe drum înainte să te trezești cu ele fix în fața mașinii. Ford a anunțat această idee în vară, dar am apucat să aflăm mai multe în urma unei întâlniri cu inginerii care lucrează la viitorul său.

În curând va exista un sistem care să-ți ”sublinieze” pericolele de pe marginea drumului și într-o mașină de volum. Cum funcționează? Tot cu senzori, dar mai ieftini și gândiți altfel. O cameră infraroșu și o cameră normală vor scana drumul și vor colabora cu GPS-ul pentru a afla în ce direcție continuă șoseaua.

La intersecțiile de tip sens giratoriu, farurile vor lumina în avans și în laterale, ca să poți vedea biciclistul fără haine reflectorizante care traversează intersecția. La drum întins, vei putea vedea dacă iese un om dintre copaci, dacă există un biciclist în depărtare pe marginea drumului sau dacă ai un câine în tufișurile din depărtare.

Sistemul folosește un set de spoturi cu LED, care vor ilumina obiectul periculos și vor avertiza șoferul, prin mijloace sonore și vizuale, că există un potențial pericol pe drum. De acolo, șoferul poate să decidă, în cunoștință de cauză, ce să facă. Primul pas logic ar fi reducerea vitezei, urmat de o eventuală evitare a obstacolului. Diferența între acești pași și o evitare în ultimul moment (dacă mai apuci) va fi dată de acest sistem. La fel ca restul de mai sus, probabil că va ajunge, peste nu foarte mulți ani, pe Focus și Fiesta, cum s-a întâmplat și cu celelalte tehnologii dezvoltate de Ford la Aachen.